Hvordan snakke

"Hvordan snakke så barn lytter..."

 

Her er de to eksemplene på mulige situasjoner som kurset gir kunnskap om

i form av konkrete metoder og praktiske eksempler.

Opprørt barn

 

 

Barnet kommer opprørt hjem og sier:

 

Vet du hva? Bare fordi jeg snakket litt med Ole i timen, fikk jeg gjensitting!

Læreren er så dum!

 

Det er vanlig at voksne kommer med respons noe lignende punktene nedenfor:

 

  1. Benektelse av følelsene: Det er ingen grunn til å bli så sinna. Dette var din egen feil.

 

  1. Spørsmål: Hvorfor snakket du i timen uten å rekke opp hånda? Er du dum? Du vet da at det ikke er lov? Du burde ha skjønt at det ville få konsekvenser?

 

  1. Filosofisk respons: Sånn er livet. Ting er ikke alltid rettferdig. Dette blir nok ikke siste gangen du er uenig i en avgjørelse.

 

  1. Medfølelse for den andre parten: Tenk på læreren din. Hvordan tror du det er å prøve å lære dere noe når det hele tiden er noen som snakker i munnen hans?

 

  1. Overdreven medfølelse: Å stakkar deg! Du fortjener da aldri gjensitting! Kom vennen min, skal du få en is som plaster på såret.

 

  1. Gi råd: Jeg vet hva du bør gjøre....

Konsekvens

Både barn og voksne har blitt spurt om hva de tror dette barnet føler etter å ha hørt disse svarene - Noen av svarene er "dum, dårlig samvittighet, trass, mamma/pappa skjønner ingenting"...

 

Hva skal jeg da si?

Et opprørt barn må møte anerkjennelse av følelsene sine, uansett om man er enige i dem eller ikke. Først etter at den voksne har gitt barnet full oppmerksomhet og barnet har roet seg, kan du komme med råd, korrigeringer, etc

 

På kurset får vi presentert 4 konkrete metoder til hvordan å anerkjenne følelsene til barnet.

Villig samarbeid

 

 

Regelen hos mange er at barna skal sette inn de skitne tingene i oppvaskmaskinen når de er ferdige med å spise, men hos noen skjer dette sjelden. Stort sett står de igjen på bordet, eller på kjøkkenbenken over oppvaskmaskinen...

 

Nedenfor er noen av de vanlige metodene vi bruker:

 

Anklage og beskylde: Hvorfor klarer du aldri å lære?

 

Bruke kallenavn: Du er en slubbert! Nå vil det lukte i hele huset!

 

Trusler: Hvis du ikke husker å sette dem inn, så...

 

Sammenligninger: Skulle ønske du var mer som storesøsteren din...

 

Sarkasme: Å, du setter dem på benken? Det var lurt når det er

møkkete i oppvaskmaskinen...

 

Profeti: Bare fortsett sånn så får du aldri en kjæreste.

Det er ingen som vil være sammen med en sånn lathans.

 

Konsekvens

Disse utsagnene vil kun nøre oppunder trass, dårlig samvittighet og dårlig selvfølelse, og dermed resultere i alt annet enn samarbeid.

 

Hva skal jeg da si?

Hvis du skal skape en atmosfære som innbyr til samarbeid, må det gjøres uten anklager, evalueringer, fornærmelser eller bruk av kallenavn. Enten skal du beskrive situasjonen, gi informasjon, eller forklare dine egne følelser om den aktuelle situasjonen.

 

På kurset får vi 5 konkrete forslag til hvordan å gjøre dette.

 

HVA ER MÅLET TIL FORELDRE?

 

Å HJELPE ET BARN Å VOKSE OPP TIL Å BLI

ET ANSTENDIG MENNESKE,

EN PERSON MED MEDFØLELSE, ENGASJEMENT OG OMSORG.

 

All kommunikasjon med barn bør være basert på respekt og kompetanse; Det krever:

- at responsene bevarer barnets og foreldrenes selvrespekt

- at anerkjennelse av følelsene kommer FØR råd eller veiledning.

 

I would like to hear from you!

siw@barnepraten.no

+47 91711066

Copyright @ Barnepraten.no